Το μπακαλοτέφτερο του Πέτσα

2020-07-09 10:32

Πολλά θα μπορούσε να γράψει κανείς γι' αυτή την πρωτοβουλία της κυβέρνησης να χρηματοδοτήσει Μέσα Ενημέρωσης με σκοπό να προωθούν τα διάφορα κρατικά σποτάκια που ενημέρωναν, συμβούλευαν, καθοδηγούσαν και ντόπαραν τους ιθαγενείς στην εκστρατεία κατά της πανδημίας. Κάτι που, από τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του γεγονότος και το επίπεδο κινδύνου, έπρεπε να γίνεται απολύτως δωρεάν. 

Όμως η καραδεξιά μας επιτελική κυβέρνηση, με τους αρίστους που τη συναπαρτίζουν, αναγνώρισε μια χρυσή ευκαιρία για να χρηματοδοτήσει τα ΜΜΕ σε όλες τις μορφές τους, με μύχιο σκοπό να επιβραβεύσει τα φιλικά προς εκείνη, που ως γνωστόν είναι τα περισσότερα. Φυσικά δεν μπορούσε να αποφύγει να χρηματοδοτήσει και τα λίγα αντιπολιτευόμενα, οπότε έβαλε μέσα και διάφορα ανύπαρκτα σάιτ ή με ισχνή λειτουργία και επισκεψιμότητα, για να μπερδέψει την εικόνα και έδωσε κάποια ψιχία και σε αυτά. Θα δηλώσω απλώς ότι τα αντιπολιτευόμενα ΜΜΕ συνολικά έλαβαν:

Η παραπάνω εικόνα περιγράφει την επιλεκτική σφαγή των αντιπολιτευόμενων Μέσων, που έλαβε χώρα και την οποία τώρα πάνε να τη φορτώσουν στην εταιρεία που έκανε -υποτίθεται- την αναλογιστική μελέτη και αμοίφθηκε με κάποιες εκατοντάδες  χιλιάρικα. Για παράδειγμα, η Εφημερίδα των Συντακτών υστερεί του Πρώτου Θέματος κατά 35.000 μόνο, αλλά λαμβάνει τρεις φορές λιγότερα χρήματα (100.000 έναντι 30.000). Επίσης η Αυγή με πενταπλάσια και βάλε κυκλοφορία έναντι της εφημερίδας Το Παρόν λαμβάνει τα μισά χρήματα. Μάλιστα διάβασα -εδώ- ότι η ΕφΣυν δεν έχει καν εξωφληθεί για τα λίγα που της αναλογούν, οπότε οι δικαιολογίες ότι αργούσαν να εμφανίσουν τη λίστα, επειδή ήθελαν πρώτα να ελέγξουν αν τα ποσά εξοφλήθηκαν, αποδεικνύονται προφάσεις εν αμαρτία και κανονικός εμπαιγμός. 

Υπάρχουν απίθανες περιπτώσεις στη λίστα-μπαχτσές του Πέτσα. Όπως αυτή του σάιτ Bovary.gr, που φιλοδωρήθηκε με 100.000 ευρώ και συνολικά ο ιδιοκτήτης του, που έχει επίσης την Iefimerida.gr και το Economistas.gr, πήρε άλλα 300.000. Σύνολο 400.000. Έξτρα πρίμα γκουντ. Ενώ το tvxs, ένα από τα παλαιότερα και μεγαλύτερα ειδησεογραφικά σάιτ, έλαβε 5.000 ευρώ! Μάλιστα. Ίσως, αν έγραφε για τους κοιλιακούς, το στιλ και τις ενδυματολογικές επιλογές της συζύγου του πρωθυπουργού μας... όπως το queen.gr (100.000) να είχε καλύτερη τύχη. Τέλος, αξίζει να αναφερθεί η πρωτοβουλία του μιντιάρχη -ανάμεσα σε πολλές άλλες δραστηριότητες- Βαγγέλη Μαρινάκη, να επιστρέψει το ποσό που πήρε για όλα τα ΜΜΕ ιδιοκτησίας του (σύνολο 957.000 ευρώ)! Εδώ σχετικό ρεπορτάζ. Επιτρέψτε μου να αμφιβάλλω σφόδρα για την ειλικρίνεια των προθέσεών του. Πιστεύω ότι παίζει πολιτικό παιχνίδι και φιλοτεχνεί το κατάλληλο προφίλ. 

Μόλις σήμερα το πρωί, καθώς ετοιμαζόμουν να ανεβάσω αυτό το κείμενο στο μπλογκ μου, διάβασα ότι η εταιρεία που είχε αναλάβει να συντάξει την αναλογιστική μελέτη και τον σχετικό κατάλογο των ΜΜΕ εισέπραξε 411.985 ευρώ. Όχι τόσο υψηλό ποσό αν λάβουμε υπ' όψιν ότι ουσιαστικά προτάσσει τα στήθη της με τον φερετζέ των "ειδικών γνώσεων" και της "καλύτερης της αγοράς", για να καλύψει και να προστατεύσει τον Μητσοτάκη και τον σμπίρο του τον Πέτσα. Παίζει τον ρόλο ενός ιδιότυπου "αυτοφωράκια", που πάνω του θα συγκεντρώσει την κριτική, τα παράπονα και πιθανώς τα εξώδικα και τις αγωγές που μάλλον φαίνονται να έρχονται. Νομίζω ότι αξίζει τα αργύρια και κανονικά ο Κούλης και ο θίασος ποικιλιών στον οποίον ηγείται πρέπει να ψάλλουν συνεχώς το "Σ' ευχαριστώ, ω εταιρεία"...

Σήμερα φιλοξενώ ακόμη ένα άρθρο του Παντελή Μπουκάλα από τη Καθημερινή - οι συμπάθειές μου δεν κρύβονται. Απολαύστε το.

 

 

Ενας κατάλογος άνευ ορίων, άνευ κριτηρίων

του Παντελή Μπουκάλα

Δεκαοκτώ τα εκατομμύρια ευρώ που δαπάνησε το υπουργείο Οικονομικών για να πειστούμε να κάνουμε κάτι για το οποίο οι συντριπτικά περισσότεροι ήμασταν ήδη πεπεισμένοι, «να μείνουμε σπίτι» δηλαδή. Και, συμπτωματικά, δεκαοκτώ σελίδες ο κατάλογος με τους τίτλους των Μέσων που αμείφθηκαν για να προβάλουν τα σχετικά μηνύματα. Υπάρχει, λοιπόν, τέτοια δημοσιογραφική άνθηση; Μα ναι. Αν μαζί με τα όντως υπάρχοντα ΜΜΕ, επιδοτήσεις και μηδαμινής επισκεψιμότητας ιστοσελίδες, σκιώδη μπλογκ και διακινητές «ειδήσεων» βελοπούλειου επιπέδου, τα πράγματα εμφανίζονται ανθηρά και ζωηρά.
Τα ΜΜΕ στρατεύτηκαν σ’ έναν αγώνα στον οποίο όφειλαν να στρατευτούν έτσι κι αλλιώς, δωρεάν. Μη λησμονούμε ότι, έστω και κατ’ αντιγραφή της διεθνούς ορολογίας, ενημερωθήκαμε διά πρωθυπουργικών διαγγελμάτων ότι βρισκόμαστε σε «αόρατο πόλεμο». Σε συνθήκες οιονεί πολεμικές λοιπόν, που δοκιμάζουν το σύνολο της κοινωνίας, εφημερίδες, κανάλια, ραδιοσταθμοί και ιστοσελίδες υποχρεούνται να συμβάλουν ακερδώς. Ο δήμος δεν παραμένει πρώτο συνθετικό της δημοσιογραφίας; Ή μήπως η κρατική ΕΡΤ χρειαζόταν 400.000 για να προβάλει τα κρατικά σποτάκια;
Στην πραγματικότητα, ο κορωνοϊός χρησιμοποιήθηκε από την κυβέρνηση σαν πρόσχημα γαλαντομίας με ξένα έξοδα. Σαν ευκαιρία να δοθεί ένα δώρο στα ΜΜΕ, ένα υποκατάστατο της κρατικής συνδρομής που έχουν ανάγκη τα έντυπα μέσα για να αντέξουν. Χθες, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος κοινοποίησε επιτέλους τον κατάλογο των ΜΜΕ που αποζημιώθηκαν για να συμμετάσχουν στη διαφημιστική εκστρατεία. Ούτε το γεγονός ότι χρειάστηκαν ακριβώς ενενήντα ημέρες για να γίνουμε μάρτυρες του θαύματος ούτε το ότι προαπαιτήθηκαν πάμπολλα αποδοκιμαστικά δημοσιογραφικά σχόλια (έστω από μερίδα του Τύπου), κοινοβουλευτικές ερωτήσεις προς τον πρωθυπουργό και καταιγίδα χλεύης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, δεν εμπόδισαν τον κ. Πέτσα να εμφανιστεί στην παράδοση του καταλόγου υπερήφανος για τις κυβερνητικές επιδόσεις στη διαφάνεια. Σαν να περηφανεύεται επειδή «τερμάτισε δεύτερος», σε αγώνα δέκα χιλιάδων μέτρων, ο αθλητής που ντουμπλάρεται από τον νικητή ακριβώς πάνω στο νήμα.
Επειδή λοιπόν επρόκειτο για δώρο, ο δωροδότης, η κυβέρνηση, λειτούργησε με κύριο κριτήριο το προσωπικό πολιτικό του γούστο. Εξ ου και ο μετά ψευδών εξηγήσεων αποκλεισμός αντικυβερνητικών ΜΜΕ και η άνευ ορίων προνομιακή αντιμετώπιση αρκετών ημετέρων. Αν, παρά την τρίμηνη επεξεργασία, ο κατάλογος παραμένει εξόφθαλμα ετσιθελικός, εύκολα φαντάζεται κανείς την αρχική αυθόρμητη μορφή του.